Zvolávacie akcie dosiahli rekordnú úroveň
Hľadať v akciách podľa »
ANALÝZA Zvolávacie akcie automobiliek dosiahli vlani rekordnú úroveň. Len v USA výrobcovia zvolali 14,5 milióna osobných vozidiel, čo zodpovedá úrovni 113 percent.
Nedostatočná kvalita a rozsiahle zvolávacie akcie sa aj vlani stali Achilovou pätou veľkých automobiliek. Výskumná inštitúcia Centrum of Automotive Management (CAM) na Odbornej vysokej škole ekonomickej v nemeckom Bergisch Gladbachu vo svojej štúdii zistila, že len v USA bolo vlani zvolaných 14,5 milióna vozidiel. Tento počet zodpovedá úrovni 113 percent, čo v praxi znamená, že automobilky museli zvolať viac vozidiel, než predali.
CAM sa zameralo na predovšetkým na USA, keďže ide o najdôležitejší a zároveň podrobne dokumentovaný trh. Posledné tri roky znamenali v USA výrazne negatívny rekord. Podľa štúdie v rokoch 2009 až 2011 bolo pre bezpečnostné nedostatky zvolaných celkovo 47,5 milióna vozidiel, čo o 37 percent presahuje celkový počet predaných áut.
Japonské značky vedú
Zo štúdie vyplýva, že negatívny rebríček v USA vedú japonské značky. Najhoršiu hodnotu vlani zaznamenali Honda (332 %), Subaru (222 %) a Toyota (213 %). Honda zvolala vyše 3,8 milióna vozidiel predovšetkým pre problémy so systémami airbagov a automatickými prevodovkami. Toyota musela do servisov stiahnuť viac ako 3,5 milióna áut pre ťažkosti s plynovým pedálom, airbagmi a prehrievaním motorov.
Zvolávanie vlani výrazne zasiahlo aj značky Ford a Suzuki. Americký výrobca zvolal vyše 3,3 milióna vozidiel pre problémy s airbagmi a koróziou, čo zodpovedá úrovni 155 percent. Podľa štúdie sa zdá, že ani tento rok nezačal pre Ford práve najlepšie. Začiatkom januára Ford globálne zvolal 539 000 vozidiel pre únik brzdovej kvapaliny. Naproti tomu sa jeho domáci konkurenti General Motors a Chrysler výrazne polepšili.
Nemeckým značkám sa v USA darilo podstatne lepšie a zaradili sa do stredu rebríčka. Úroveň zvolávania v prípade BMW dosiahla 91 percent, Volkswagen 66 percent a Daimler 53 percent. Najnižšiu mieru zaznamenalo Porsche (7 %).
Zvolávacie akcie v USA
|
||||||
|
2011
|
2010
|
||||
|
Zvolané vozidlá (počet)
|
Predaj (počet)
|
v %
|
Zvolané vozidlá (počet)
|
Predaj (počet)
|
v %
|
Honda
|
3 809 590
|
1 147 285
|
332
|
1 924 875
|
1 230 480
|
156
|
Subaru
|
592 478
|
266 989
|
222
|
105 535
|
263 820
|
40
|
Toyota
|
3 542 894
|
1 664 661
|
213
|
6 708 397
|
1 763 595
|
380
|
Ford
|
3 339 271
|
2 143 101
|
156
|
581 107
|
1 931 534
|
30
|
Suzuki
|
32 364
|
26 619
|
122
|
142 517
|
23 994
|
594
|
BMW
|
276 957
|
305 780
|
91
|
241 200
|
265 757
|
91
|
Volkswagen
|
293 245
|
444 178
|
66
|
245 208
|
359 889
|
68
|
Mazda
|
155 300
|
250 426
|
62
|
243 500
|
229 566
|
106
|
Hyundai *
|
659 032
|
1 131 183
|
58
|
189 767
|
894 496
|
21
|
Chrysler
|
773 290
|
1 369 114
|
56
|
1 522 330
|
1 085 000
|
140
|
Daimler
|
143 664
|
267 016
|
54
|
91 149
|
225 007
|
41
|
Volvo
|
36 369
|
67 240
|
54
|
-
|
53 948
|
-
|
Nissan
|
302 013
|
1 042 534
|
29
|
2 098 505
|
908 570
|
231
|
General Motors
|
500 270
|
2 503 797
|
20
|
3 777 713
|
2 211 091
|
171
|
Fiat
|
763
|
4 023
|
19
|
303
|
3 444
|
91
|
Jaguar / Land Rover
|
4 977
|
45 204
|
11
|
14 479
|
50 375
|
29
|
Porsche
|
1 991
|
29 023
|
7
|
3 185
|
25 320
|
13
|
Mitsubishi
|
0
|
79 020
|
0
|
129 864
|
55 683
|
233
|
CELKOM
|
14 464 468
|
12 787 193
|
113
|
18 019 634
|
11 581 569
|
156
|
* vrátane značky Kia; Zdroj: CAM
|
Napriek týmto výsledkom však CAM predpokladá, že tzv. stavebnicové stratégie a čoraz častejšie používanie rovnakých dielov zdôrazňujú význam kvality. Napríklad, Volkswagen musel v januári tohto roka zvolať 300 000 vozidiel pre chybné vstrekovanie, BMW stiahlo 235 000 áut pre hrozbu vznietenia vodných čerpadiel značky Mini.
Dôvody poklesu kvality
Problémy s bezpečnostnými prvkami sa vyskytujú prakticky v každej skupine dielov. Takmer tretinu zvolávacích akcií spôsobili prvky zameranú na ochranu posádky, najmä náhodné nafúknutie airbagov. Zhruba rovnaký podiel majú nedostatky na motoroch a palivových systémoch, no problémy sa nevyhýbali ani brzdovým systémom a karosériám, najmä v súvislosti s koróziou.
Zvolávanie podľa montážnych skupín
|
|
Skupina
|
Podiel
|
Bezpečnosť posádky
|
32 %
|
Motor
|
30 %
|
Brzdový systém
|
15,2 %
|
Karoséria
|
4,9 %
|
Riadenie
|
4,6 %
|
Podvozok
|
4 %
|
Ostatné
|
9,8 %
|
Zdroj: CAM
|